Contact
Tendinţe în Piaţa de Logistică din România - Rezultatele studiului și declarațiile lui Răzvan Drăgoi, Deputy General Manager, Smart ID

2021-11-18

Tendinţe în Piaţa de Logistică din România - Rezultatele studiului și declarațiile lui Răzvan Drăgoi, Deputy General Manager, Smart ID

Digitalizare integrată, Scalabilitate și elasticitate, direcții oferite de Răzvan Drăgoi, Deputy General Manager, Smart ID Schimbarea de paradigmă în Logistica din România

Perioada de la începutul pandemiei COVID-19 și până în prezent a reprezentat și se va dovedi în continuare a fi una dintre marile provocări în toate sectoarele economice, venind la pachet cu schimbări semnificative la nivelul fiecărei industrii. Impactul acesteia este din ce în ce mai vizibil, la nivelul schimbării comportamentului clienților, a întreruperii lanțurilor logistice cu blocarea completă a anumitor industrii, ponderea tot mai mare a e-commerce-ului în business-ul de logistică cu repercursiuni asupra proceselor logistice etc.

Efectele acestor fenomene se vor amplifica în urmatoarea perioadă de timp și vor determina schimbări structurale în toate sectoarele economice. Dacă la început companiile s-au văzut nevoite să facă față multor situații unice in ultimul secol, spre exemplu blocarea tuturor resurselor companiilor (financiare, umane, etc), ulterior au aparut și oportunități pe care anumite companii au știut să le fructifice încă de la început - o viziune nouă asupra noilor procese și tehnologii (cel puțin la nivel declarativ), digitalizarea integrată ca ultimă soluție pentru scalabilitate și elasticitate, da și automatizarea proceselor în vederea accelerării timpului de răspuns în piață.

 „Industria de Logistică se reașează, creându-și piloni noi de creștere și de optimizare a operațiunilor, fiind motivată pe de o parte de către lipsa de predictibilitate și de întreruperile din lanțurile logistice la nivel global și, pe de altă parte, de către comportamentul consumatorilor”, consideră Sorin Ionașcu, Teritory Manager România și Moldova Zebra Technologies.

Prin identificarea oportunităților în această industrie, studiul „Tendinţe în Piaţa de Logistică din România” își propune să devină un instrument foarte util logisticienilor din România, care să fundamenteze decizii strategice pentru creșterea profitabilității și scăderea costurilor logistice. Citește raportul

Varietatea industriilor determină gradul de relevanță al studiului Studiul a reușit să acopere un număr mare de industrii, cu specificaţii diferite, devenind relevant din mai multe perspective. În cadrul acestui proiect au participat peste 100 de respondenți, directori generali și directori departamentali din companii ce activează în domenii de activitate variate, precum furnizarea de servicii logistice și de transport, producție - FMCG, automotive, fashion, retail și chiar construcții și pharma.

Ai ratat evenimentul de lansare a raportului "Tendinţe în Piaţa de Logistică din România"? Îl poți viziona aici:



Care sunt cele mai importante rezultate ale studiului? 
  • Aproape 80% din respondenți operează depozite cu suprafața de peste 50.000 mp: parcurile logistice din jurul marilor centre industriale dezvoltă depozite în zonele rezidențiale, mult mai aproape de consumator.
  • Peste 90% din respondenți declară că activitatea de bază din depozitele operate este managementul stocurilor și al comenzilor: operațiunile sunt orientate către client, însă nu oferă vizibilitate și asistență de-a lungul lanțului logistic.
  • Peste 70% din respondenți efectuează recepţii simple la palet/box și pregătirea la palet/box: doar 16% din companii, ce activează în industria operatorilor logistici, includ operațiuni de Kitting și Light Assembly și Repackaging sau Refurbishment.
  • Peste 70% din respondenți se bazează pe transportul rutier cu camioane complete: activitățile de curierat au trend de creștere semnificativă în relație directă cu dinamica e-commerce-ului.
  • Peste 70% din costurile operaţionale ale unei companii logistice se regăsesc în forţa de muncă (40%) și transport (31%): companiile care își digitalizează operaţiunile își cresc eficienţa de business și câștigă control și transparență la nivelul proceselor.
Oportunități de business anticipate pentru următorii 3 ani: ce spune Răzvan Drăgoi, Deputy General Manager, Smart ID, despre Digitalizare integrată, Scalabilitate și Elasticitate?

33% din participanții la studiu consideră că deschiderea unor depozite noi ar constitui o oportunitate în industria logistică actuală. Deschiderea de noi depozite trebuie să acopere excendentul de stoc ce ar putea veni pe fondul unei creșteri naturale a pieței, argumentată de cerere. Pe de altă parte, unele argumente menționate de logisticieni pentru acoperirea nevoii de noi spații de depozitare ar putea fi eronate, în condițiile unei estimări de creștere a cererii care s-ar putea dovedi nesustenabilă. Spre exemplu, în condițiile crizei sanitare care a declanșat criza economică la nivel mondial, consumatorii își modifică obiceiurile de cumpărare în favoarea economisirii. Astfel, lipsa resurselor financiare ar putea fi cauza excedentului de stoc, ce determină logisticienii să caute soluții alternative pentru depozitare.
“Așa cum arată piața în acest moment, arhitectura de logistică și mai exact livrările de last mile vor primi un upgrade. Astfel că, sub presiunea timpilor de livrare și a costurilor de livrare în last mile, megadepozitele actuale vor începe să primească microdepozite, depozite în zonele rezidențiale, mult mai aproape de consumator. Aceasta va duce la o optimizare pe de o parte a timpilor de livrare și în egală măsură a costurilor. Dar acest lucru fără digitalizare integrata este aproape imposibil de realizat”, consideră Răzvan Drăgoi, Deputy General Manager Smart ID.
Marea majoritate a participanților la studiu (aproape 70%) identifică automatizarea proceselor ca fiind principala oportunitate în viitorul apropiat. Pe locul secund, extinderea canalelor de distribuție prin alte tipuri de canale în afara celor existente este menționată de jumătate din respondenți. Pe de altă parte, 42% din respondenți consideră că automatizările fizice devin esențiale în cadrul noului mediu de business, astfel încât companiile să își poată adapta serviciile la solicitările dinamice ale clientului modern. Pe locul III, diversificarea serviciilor este considerată o oportunitate importantă pentru dezvoltarea business-ului, în opinia a 40% din respondenți.

Modernizarea tehnologică, iminentă în activitățile logistice din România!
Răzvan Drăgoi, Deputy General Manager, Smart ID Dynamics, apreciază că “digitalizarea integrată te ajută să scalezi, să îți optimizezi costurile operaționale, să accelerezi livrările și să îți reduci costurile cu forța de muncă.”
Spre deosebire de anii precedenți, se observă un trend ascendent (86% din respondenți) al companiilor care implementează sisteme integrate de management al depozitului (WMS). Acest tip de soluție permite automatizarea principalelor activități din depozit, iar în cadrul acestui studiu automatizarea proceselor a fost identificată drept cea mai importantă oportunitate de business în următorii 3 ani.
“Consider că ușor, ușor, vor dispărea agenda și pixul sau excel-ul și avem exemple despre companii care fac demersuri reale spre migrarea către tehnologii de tip WMS, așa cum inclusiv în studiu este menționat, precum și în software și hardware de specialitate”, mai precizează Răzvan Drăgoi, Deputy General Manager, Smart ID.
În aceeași notă, respondenții care nu au implementat încă un sistem de tip WMS susțin că s-au gândit să aleagă o astfel de soluție în viitorul apropiat. Ca și noi abordări pentru creșterea productivității, din concluziile studiului reiese că aproape 40% din respondenți sunt interesați de trendurile în automatizare și digitalizare, precum implementarea unor sisteme de raportare și analiză, soluții de tip Dock Scheduling și alte tipuri de automatizări specifice proceselor desfășurate în depozit: RFID, RPA, Pick by Voice, Pick by Light. Există preocupare pentru introducerea unor tehnologii moderne integrate în depozit? Dacă 86% din respondenți au implementat un sistem WMS în depozitele pe care le operează, cu toate acestea peste 90% din participanții la studiu susțin că principala activitate desfășurată în depozit constă în managementul stocurilor și al comenzilor, iar gestionarea retururilor încă mai este realizată preponderent manual. Această lipsă de vizibilitate și asistență de-a lungul lanțului logistic generează adesea lipsa controlului la nivelul gestionării resurselor.
“Ce este foarte interesant este că realitatea curentă, ca și o altă provocare a logisticienilor și anume infrastructura, cel puțin la nivel național, sunt 2 zone pe care ar părea că nu le poți mișca imediat în direcția pe care ți-o dorești, în schimb te poți adapta situației curente și vedem exemple în piață de logisticieni care caută și au făcut demersuri în ideea de a se adapta”, constată și Răzvan Drăgoi, Deputy General Manager, Smart ID.
În această perspectivă, ca sisteme pentru digitalizare și automatizare, majoritatea respondenților au integrat soluții destinate Managementului Transporturilor (50%), cele de raportare BI (50%), de Management al Comenzilor (37%) și cele pentru facturare și încasare POS (aproape 100% din respondenții retaileri). Totodată, există demersuri și în zona integrărilor de sisteme informatice, unde peste 75% din respondenți susțin că au integrat WMS cu ERP, în timp ce integrarea ERP-client se situează pe locul II, cu peste 40% din răspunsuri, iar integrarea WMS - Order Management System (OMS) înregistrează aproape 34% din răspunsuri.

Principalele provocări mentionate de logisticieni în 2020?
  • 36% Eficiența operațională (din pricina gradului redus de automatizare și standardizare);
  • 31% Creșterea de volume versus capacități (pe fondul lipsei de vizibilitate în lanțul logistic);
  • 30% Retenția personalului (provocarea cu forța de muncă este reală, iar digitalizarea operațiunilor poate fi o soluție);
  • 29% Administrarea costurilor (digitalizarea integrată poate ajuta la scalarea și optimizarea costurilor);
  • 28% Implementarea și integrarea tehnologiei (rezistența la schimbare fiind mai puțin semnificativă decât la debutul pandemiei).
Pe fondul restricțiilor guvernamentale ce s-au resimțit puternic și în mediul economic, digitalizarea, al cărei trend ar fi urmat să fie natural ascendent, a luat un având exacerbat sub auspiciile provocărilor cauzate de COVID-19.
„La întrebarea <<Care credeți că vor fi provocările în următorii 3 ani?>> pe primul loc și cu un procent de peste 60% din totalul respondenților se află digitalizarea proceselor. Reiese clar o nevoie acută de digitalizare și de optimizare a operațiunilor logistice. La întrebarea <<Care sunt barierele cele mai mari în procesul de digitalizare?>> Răspunsul de pe primul loc și cu cei mai mulți respondenți, peste 60%, este rezistența la schimbare. Ei bine, acestea două nu fac o pereche bună împreună. În timp ce rezistența la schimbare este mai degrabă o percepție a situației de dinainte de pandemie, viitorul este al vitezei, al flexibilității și al scalabilității”, apreciază Sorin Ionașcu, Teritory Manager România și Moldova Zebra Technologies.   Dacă „60% din respondenti spun că forța de muncă este una din cele mai importante sau poate chiar cel mai important risc sau provocare, în schimb în egală măsură sau în cealaltă partidă, undeva la 28% consideră că riscuri și provocări vin din schimbarea tehnologiei. Acest lucru mă face să mă gândesc cumva că, desigur, nu înseamnă că cei care au 60% probleme cu forța de muncă nu sunt tehnologizați, dar poate că tehnologia, în mod cert, vă veni să îi ajute, vă veni să îi susțină, să completeze realitatea de care se lovesc. Și când spun asta, am exemple concrete în care tehnologia a venit și a îmbunătățit, într-un mod realist, zona de onboarding”, completează Răzvan Drăgoi, Deputy General Manager Smart ID.
Totodată, acesta concluzionează că „tehnologia nu elimină forța de muncă: ajută forța de muncă, ajută procesele interne, deci cumva merg mână în mână, iar acest lucru este foarte important. Mă aștept că această tendință să crească: adoptarea acestei linii tehnologice din ce în ce mai des în piața de logistică.”