Contact
Tendinţe în Piaţa de Logistică din România 2022, ediția a II-a - Rezultatele studiului și perspective

2023-03-16

Tendinţe în Piaţa de Logistică din România 2022, ediția a II-a - Rezultatele studiului și perspective

Digitalizarea integrată și automatizarea proceselor rămân în continuare cele mai importante priorități ale logisticienilor pe termen scurt 

  • Peste 75% din respondenți operează depozite cu suprafața de până la 50.000 mp: parcurile logistice din jurul marilor centre industriale dezvoltă depozite de mai mici dimensiuni în zonele rezidențiale, mult mai aproape de consumator.
  • Peste 90% din respondenți declară că activitatea de bază din depozitele operate este managementul stocurilor și al comenzilor: lanţul de aprovizionare este încă subdezvoltat și, deși concentrarea asupra clienţilor este puternică, vizibilitatea și asistenţa clienţilor nu sunt întotdeauna beneficii disponibile de-a lungul întregului lanţ.
  • În medie, peste 80% din respondenți efectuează recepţii simple la palet/box și pregătirea la palet/box: nu apare o modificare semnificativă a ponderii, cu excepţia operaţiunilor cu paleţi întregi, ceea ce este un semn de creștere a volumelor.
  • Peste 60% din respondenți se bazează pe transportul rutier cu camioane complete: transportul cu încărcătură completă rămâne tipul dominant de transport, urmat îndeaproape de transportul în regim de camion parțial (aproape 50%).
  • Peste 80% din costurile operaţionale ale unei companii logistice se regăsesc în forţa de muncă (51%) și transport (33%): companiile care își digitalizează operaţiunile își cresc eficienţa de business și câștigă control și transparență la nivelul proceselor, în timp ce salariile înregistrează o creștere mai mult decât semnificativă, care se datorează creșterii continue a deficitului forţei de muncă.
Între cele mai importante rezultate ale studiului se evidențiază menținerea tendinței din raportul de anul trecut, privind preocuparea logisticienilor pentru eficientizarea proceselor și pentru implementarea de tehnologie în susținerea acestor demersuri. De altfel, încă de la începutul anului 2020, odată cu intrarea în pandemie, procesul de inovație și digitalizare au devenit puncte esențiale pentru transport și logistică. La nivel internațional, evoluția sectorului logistic a cunoscut un avânt fără precedent la debutul pandemiei de coronavirus.

Odată cu introducerea sistemului de muncă hybrid, consumatorii au optat în favoarea comenzilor online, ceea ce a condus și la creșterea exponențială a solicitărilor pentru livrare la domiciliu sau la locker. Logisticienii și firmele 3PL s-au confruntat cu schimbări semnificative în industrie, iar impactul modificării comportamentului consumatorilor pune o presiune considerabilă asupra întregului proces de aprovizionare.

La nivel logistic, schimbările se reflectă de-a lungul lanțurilor de distribuție ale producătorilor. Pentru al doilea an consecutiv, Smart ID împreună cu Zebra Technologies sprijină Arilog în realizarea studiului logistic care se dorește a fi o radiografie a pieței de logistică din România. Obiectivul acestei cercercetări de piață rămâne în continuare acela de a analiza tendințele, inovațiile, oportunitățile și provocările cu care se confruntă companiile de logistică din România.

Prin identificarea oportunităților în această industrie, studiul „Tendinţe în Piaţa de Logistică din România - ediția a II-a” își propune să devină un instrument foarte util logisticienilor din România, care să fundamenteze decizii strategice pentru creșterea profitabilității și scăderea costurilor logistice. Cercetarea este relevantă deoarece în cadrul raportului au fost incluse răspunsurile a peste 100 de specialiști logisticieni, directori generali și directori departamentali din companii ce activează în domenii de activitate variate, precum furnizarea de servicii logistice și de transport, producție – FMCG, automotive, fashion, retail și chiar construcții și pharma. Astfel, au fost analizate opiniile logisticienilor care activează într-un număr mare de industrii.
“Pentru a câștiga cotă de piață, companiile trebuie să adopte digitalizarea. Astfel, eficiența este mult mai mare, iar experiența cu clienții semnificativ îmbunătățită. Este important ca digitalizarea să fie percepută drept un instrument pentru creșterea performanței și nu o soluție, ceea ce face diferența între performanță peste nivelul pieței și aliniere constantă la acesta, declară Paul Niță, Președinte ARILOG.
Logistica este unul din sectoarele industriale în care utilizarea eficientă a timpului și viteza de reacție reprezintă piloni esențiali în majoritatea proceselor, iar erorile umane afectează esențial productivitatea operațiunilor. Totodată, preocuparea pentru transformarea digitală a proceselor ar trebui percepută precum un instrument pentru creșterea performanței (reducerea costurilor și optimizarea timpilor).
“Luând în considerare nevoia de optimizare a costurilor operaționale și în egală măsură presiunea pe reducerea timpilor de livrare, tot mai mulți logisticieni au înțeles importanța avansului tehnologiei, iar concentrarea pe automatizarea și digitalizarea integrată a proceselor va deschide multiple oportunități în această industrie. Iată că, în prezent, automatizarea și digitalizarea integrată a proceselor reprezintă o preocupare principală pentru cei care caută să își construiască procese cât mai ușor de adaptat contextului pieței în care activează, precizează Răzvan Drăgoi, Deputy General Manager Smart ID Technology.
Răzvan Drăgoi rezumă principalele aspecte ale dinamicii pieței de logistică și relevanța rezultatelor obținute în urma cercetării: https://youtu.be/1zSTNSzDdq4
“Digitalizarea rămâne un factor important pentru ca o companie să se mențină competitivă la nivel intern și internațional și un răspuns la provocările pentru următorii 3-5 ani. Există de asemenea, un interes pentru reconfigurarea și reorganizarea proceselor de business, care reprezintă o bază pentru creșterea vitezei de livrare și optimizarea costurilor”, declară Florin Lazăr, Territory Account Manager, Zebra Technologies.
Astfel, așa cum ne-am fi așteptat și știm deja, digitalizarea reprezintă în continuare o necesitate, atât pentru ca o companie să fie competitivă pe piață, cât și pentru a putea concura la nivel internațional și a dezvolta supply-chain-uri inteligente, versatile și agile. În ciuda faptului că rezistența la schimbare rămâne una din principalele bariere în procesul de digitalizare, deși este o tendință mai puțin dominantă decât cea identificată în cadrul studiului din 2021, răspunsurile demonstrează o piață activă în investiții, în care peste 67% dintre companii implementează proiecte de creștere a digitalizării.

Majoritatea participanților la studiu (aproape 55%) identifică automatizarea proceselor ca fiind principala oportunitate în viitorul apropiat. Pe locul secund, extinderea canalelor de distribuție prin alte tipuri de canale în afara celor existente este menționată de jumătate din respondenți. Pe de altă parte, aproape 40% din respondenți consideră că implementarea unor automatizări fizice devine esențială în cadrul noului mediu de business, astfel încât companiile să își poată adapta serviciile la solicitările dinamice ale clientului modern.

“Concentrarea pe automatizarea și digitalizarea integrată a proceselor va deschide multiple oportunități în această industrie. Noi, la Smart ID, am înțeles această tendință și de aceea suntem pregătiți să oferim soluții bazate pe noile tehnologii, care răspund nevoilor identificate și în actualul studiu, mai adaugă Răzvan Drăgoi, Deputy General Manager Smart ID Technology.
Provocarea în ceea ce privește elasticitatea forței de muncă este în continuare una cât se poate de semnificativă, iar majoritatea logisticienilor consideră că digitalizarea integrată a proceselor și completarea lipsei forței de muncă prin automatizare pot reprezenta soluții viabile în acest sens.